FLEKSIBEL UNDERVISNING KRÆVER FLEKSIBELT LYS

FLEKSIBEL UNDERVISNING KRÆVER
FLEKSIBELT LYS

Case: PUC, Psykoterapeutisk Uddannelsescenter

Nogle gange kræves der dyb koncentration, andre gange ligger man på gulvet og spænder af. BIOLUX HCL-systemet imødekommer alle undervisningens alsidige behov. Læs, hvordan BIOLUX har ændret hverdagen i undervisningen

Af LEDVANCE marketing

PUC, Psykoterapeutisk Uddannelsescenter på Frederiksberg, havde et problem; belysningen i deres undervisningslokale var for skarpt uden at lyse nok, for statisk til de skiftende typer undervisning og både studerende og undervisere manglede fleksibilitet og tilpasningsmuligheder.
Så skiftede skolen belysningen ud med BIOLUX HCL-paneler med styring fra LEDVANCE, og det gjorde en verden til forskel.

“Vi har det her store undervisningslokale, og det fungerer meget fleksibelt. Grupperne kan være i forskellige størrelser, plus de kan have forskellig undervisning: Noget hvor de sidder i rundkreds, noget hvor de sidder i små grupper eller par og arbejder koncentreret, og noget hvor de skal ligge
og spænde af. Derfor er det rigtigt vigtigt for os også at have et lys, der er fleksibelt”, fortæller lederen af PUC, Karen Bro.

“Rummet skal kunne fungere fleksibelt i forhold til møblering og i forhold til aktivitet og formål, derfor skal det også være fleksibelt i forhold til lyssætning”, fortæller Karen Bro, leder af PUC.

Derfor fik PUC installeret otte LEDVANCE BIOLUX HCL-paneler i det 50 kvm store klasselokale. Før var der tre rosetter á tre arme, der dels ikke oplyste lokalet nok og dels blændede og blinkede. Til at styre belysningen er der nu installeret en LEDVANCE BIOLUX HCL styreenhed, der i en håndevending justerer lysstyrken og lysets temperatur. Ved fx at dreje kontrolenheden over på FOCUS optimeres belysningen til koncentreret arbejde med kraftigt, køligt hvidt lys. Når de studerende skal ligge og spænde af, drejes enheden ned på RELAX, så det blå lys filtreres helt fra, temperaturen bliver varm og styrken svagere.

Giver bedre undervisning

“Når jeg er ved tavlen, og de studerende er i en halvcirkel foran mig, kunne jeg have svært ved at se ansigterne på dem, der sad med ryggen til vinduet, på grund af modlys. Det er vigtigt generelt i al undervisning at kunne læse sine studerende og se, om de forstår, men i særdeleshed i vores fag er det vigtigt: Som underviser i psykoterapi er det vigtigt at kunne læse ansigtet og respondere, hvis der er en reaktion”, forklarer Karen Bro. Samtidigt understreger hun, at da der er tale om en voksenuddannelse med en gennemsnitsalder på 40 år, er der flere af de studerende, der har udfordringer med synet og bærer briller eller har øget behov for lys for at kunne se. Hun har oplevet flere studerende spontant reagere positivt på den nye belysning, da det er blevet lettere for dem at se det hele og følge med.

Lyset tilpasses automatisk i løbet af undervisningen ved hjælp af LEDVANCE BIOLUX HCL-styreenhed.

En verden til forskel

“Vi bruger de forskellige muligheder for belysning aktivt: Skruer op, når vi skal fokusere og ned til varmt lys, når vi skal slappe af. Jeg plejer at snakke med de studerende, inden vi starter, om lysniveauet: Er det passende, eller skal det lidt ned og lidt op. Det kan typisk være, at man hen over dagen får behov for mere lys. Når de møder ind til aftenundervisning kl. 17, er der skumringsstemning, men senere bliver det for mørkt. Så jeg justerer det flere gange i løbet af en undervisning, alt efter hvad vi laver, tiden på døgnet, og hvor trætte vi er blevet”, fortæller Karen Bro og fortsætter:
“Nu har vi det rigtige lys hele tiden, og det er mere hensigtsmæssigt til studie- og kontormiljø. Det er lettere for de studerende ikke at døse eller lade tankerne fare andre steder hen, og det synes jeg allerede, jeg kan mærke en stor forskel på”, afslutter Karen Bro og tilføjer:
“Vi er virkelig glade for det nye lys. Det gør en verden til forskel!”

Skriv en kommentar